maanantai 7. elokuuta 2017

Murphyn laki päti keittiöömme...

Viikko sitten tunnelma oli hieman erilainen raksalla - ja raksaajillakin fiilikset vähän korkeammalla; odottelimme nimittäin Noblessa -keittiön saapumista Saksan tehtaalta.

Edellisenä viikonloppuna olin huhkinut maalaamisen parissa, jotta keittiön seinät saatiin lopulliseen maaliin ennen tavaroiden saapumista, ja mies oli buukannut apujoukkojakin kasaamaan keittiötä paikoilleen.

Viikkoa myöhemmin tilanne on tämä:


Keittiö kyllä saapui, mutta ei sellaisena - tai edes siinä kunnossa - kuin olimme tilanneet.

Yksi laatikosto oli kuormassa tullut sivu edellä alas, ja tavarantoimittajakin heti ilmoitti, että uusi laatikosto on tilattu jo tilalle. Toimitusaikaa keittiöfirmasta kysellessä selvisi, että kesälomakaudella puhutaan viikoista, ei päivistä...



Lisäksi löytyi naarmua ja yksi vetolaatikoston ovi oli reunasta lohjennut - tilaukseen menivät siis nekin.

Viikko sitten tiistaina vietin illan tulkiten saksankielistä rahtikirjaa (yllättävän haastavaa, sillä aikoinaan valitessani italian- ja ranskankielet saksan sijaan en ollut ymmärtänyt päätöksen vaikutusta parinkymmenen vuoden päähän - tyhmästä päästä kärsii koko rakennusprojekti....) ja verraten sitä rakenne- ja naamakuviin, jotka meille oli toimitettu - ja joiden avustuksella kasaamisen piti tapahtua helposti ja lähes vaivatta. Rahtikirjasta löytyi rivikaupalla koodeja, joita kuvissa taas ei ollut, ja selvisikin sitten hieman myöhemmin, että kuvista puuttui elementtejä.

...Nuo elementit muuten lisäsivät keittiön toisen kaappirivistön leveysmittoja sen verran, että kiiteltiin tuuriamme, että olimme jättäneet hieman pelivaraa seinälle ja siirtäneet varuilta suoraan valokytkimet toiselle seinälle kulman taakse - olisi nimittäin loppunut seinä muuten kesken...

Mutta koko toimituksen kruunasi allaskaappi-roskiskaappi -sketsi, jota tässä seuratessa ja koettaessa selvittää ei olla ihan aina oltu varmoja, missä kohti kuului nauraa - tai itkeä, ei sen puoleen...

Eli ongelma on tämä: meille toimitettiin alla olevan kuvan kaapit. Oikealla on allaskaappi NSPU2A-ASS60 ja vasemmalla oleva roskiskaappi NU2A60.


Lopputuleman pitäisi siis näillä olla alla olevan valokuvan mukainen:


Sitten päästään siihen ongelmaan:

Allaskaappi NSPU2A-Ass60 ja roskiskaappi NU2A60 on piirretty tehtaallekin toimitettuun naamakuvaan väärin päin - roskiskaappi on allaskaapin paikalla ja allaskaappi on roskiskaapin paikalla.


Saimme ensin keittiöfirmasta vastauksen, että vaihdatte vain niiden paikkaa keskenään. No niinhän sitä nopeasti kuvittelisi, mutta koska naamakuvat ovat menneet väärin tehtaalle, on tehtaalla lovettu vetolaatikoiden listoille kolot väärin.

Eli allaskaapissa on roskiskaapin loveus ja roskiskaapissa allaskaapin loveus.


Seuraava ehdotettu ratkaisu oli, että antakaa kaappien olla siinä järjestyksessä kuin ne ovat nyt naamakuvissa, mutta asennatte altaan siihen roskiskaappiin.

No kaappien rakenne on erilainen, eikä allas mahdu roskiskaappiin!

Eipä hätää, tähänkin löytyi näppärä ratkaisu; ihan pienellä DIY-projektilla voimme tuunata-leikkata-liimata-askarrella roskiskaapista allaskaapin ja toisin päin; eli meidän olisi pitänyt purkaa kaappien rakenteet, ja siirrettä osat toisesta kaapista toiseen. Vähän olisi jäänyt ruuvinreikiäkin näkyviin, kun vetolaatikkojen kiskotkin kaapeissa eri mittaiset...

Tässä kohti vihellettiin peli poikki!


Olemme kolmatta vuotta niska limassa itse remontoitu talo, ja tämän keittiön piti olla se palkinto koko hommasta; keittiö, jota meidän EI TARVITSE KASATA ITSE, vaan maksamme siitä ilosta, että jotain tulee taloon valmiina ja me vain ASENNAMME kaapistot paikoilleen.

Emme maksa DIY-projektista, emme ole tilanneet DIY-projektia, emmekä ole missään vaiheessa lupautuneet sellaista vastaanottamaan. Olemme tilanneet keittiön, johon leikkaamme itse aukot tasoihin liedelle ja altaalle - that's it!

Virhe yksinkertaisesti on myyjän; jos hän olisi tarkistanut koodit ennen tilaamista, olisi tehdas lovennut kaapit oikein, ja meillä olisi jo keittiö valmiina!

Myyjä lupautui tulemaan huomenna itse paikalle, ja tuunaamaan kaapiston, mutta ilmoitimme viikonlopun ajan tätä muristuamme, että kiitos ei, emme halua tuunattua ratkaisua, vaan haluamme sen, mitä olemme tilanneet ja mistä maksamme.

Keittiö siis nyt seisoo laatikoissa ja valtaa sekä keittiönurkkausta, että koko verannan - mihin piti muuten varastoida muuta toimituksessa olevaa tavaraa, ja joille jouduimme nyt järjestämään erillisen tilapäisvarastoinnin. Ja montako viikkoa? Ei tietoa...

Ja ei, emme voi kasata muuta osaa keittiöstä tässä odotellessa, sillä sekä tuo hajonnut kaapisto, että allas- ja roskiskaappi ovat ikkunan alle tulevasta tasosta, joka täytyy kasata ensin, ennenkuin toiselle seinälle pääsee kokoamaan kaappirivistöä...

Phuuh....

Tässä vaiheessa, kun maaliviiva alkoi jo häämöttää, ei vain enää jaksaisi tällaista säätämistä! Harmittaa niin vietävästi, että aikataulut kosahtivat tämän takia...

Koetamme pitää mielialaa yllä muistuttelemalla toisiamme, että keittiöstä tulee kyllä sellainen kuin olemme toivoneetkin - ja kaiken kaikkiaan muutoin keittiö vaikuttaa todella hyvälaatuiselle, ja rakenteet tukeville. Meillä vain kävi huono tuuri tällä kertaa yksityiskohtien kanssa.


 "Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen."


Mitä tästä opimme?

1. Tekevälle sattuu, ja ihminen on erehtyväinen. Tarkemmin olisi vielä käytävä suunnitelma kaappi kaapilta yhdessä läpi myyjän kanssa ja tarkistettava koodit kohilleen ennen tilausta, jos haluaa varmistaa, että saa kerralla oikein - ja silti saattaa kuormassa tavara kolhiintua tai vaikka tehtaalla pakkausvaiheessa jotain unohtua kyydistä. Ja rajallinen on asiakkaan vastuu tällaisissa tilanteissa tilauskoodien oikeellisuudesta - asiakas ja myyjä sopivat, mitä tilataan ja myyjän vastuulla on näppäillä koodit oikein!

2. Avaa suu rohkeasti, ja keskustele avoimesti, mitä olet valmis hyväksymään ja mitä et. Aivan liian usein meillä suomalaisilla tuppaa olla tapana niellä pettymys ja tyytyä siihen mitä saadaan...



Näillä ajatuksilla uuteen viikkoon! :)

2 kommenttia:

  1. Kyllä, MYYJÄ ja hänen edustamansa firma on vastuussa siitä mitä tilaa, hänelle siitä maksetaan ja se on hänen työnsä EI asiakkaan. Monesti vain nuo keittiömyyjät ovat ihan pystymetsästä revittyjä tyyppejä, esim. ensisiä urehilumyyjiä (tiedän parikin), joilla ei ole minkäänlaista sisustuksellista näkemystä, rakennusalan koulutusta yms ja firmojen koulutukset ova mitä ovat...ihan yhtä tyhjän kanssa.. (tämän tiedän taas kokemuksesta, ollut joskus eräässä suuressa suomalaisessa keittiöfirmassa töissä...tästä syystä suosin tee-se-itse-keittiötä=Ikea tai ihan suoraan puuseppiä)
    Ja todellakin 100mm rakoon on vaikea tunkea 101mm tuotetta :)

    Kunnon reklammaatiot kehiin ja ette hyväksy mitään kompromissejä vaan voisitte saada jopa hyvitystä jo aikataulun levähtämisellä ja lisävarastotilan tarpeella.
    Nyrkkiä vaan pöytää!!!

    VastaaPoista
  2. Voi eiiiih! Kertakaikkisen surkeaa tuuria! Pitkää mieltä ja lyhyttä toimitusaikaa toivottelee hän. 😉

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...